Bagage

Mei 2012.

Het is alweer het derde jaar op onze route naar Rome. We gaan zo’n 150 km afleggen van Beaufort (L) naar Knutange in het allernoordelijkste puntje van Frankrijk.

Als luxe lopers dragen wij onze bagage niet zelf. Wij wandelen en de koffers nemen de taxi. De koffer van zuslief is zelfs op wieltjes te zwaar. Tot nu toe is het elke ochtend gelukt. De ene keer heeft het wat voeten in aarde, maar een andere keer biedt de hotelier spontaan aan iemand van zijn personeel te laten rijden. Of rijdt hij zelf. Met de auto zijn het natuurlijk geen afstanden. Hoewel! Vorig jaar in de Belgische Ardennen bleek de afstand die wij zouden wandelen slechts 16 km te zijn. Een mooi route dwars door het bos naar de andere kant van de berg/heuvel. De taxi reed bijna 80 km heen en terug. Die keer hebben we de hoofdprijs betaald voor ons bagagevervoer. Elke keer zijn we weer blij dat onze bagage keurig is afgeleverd en op ons staat te wachten.

De laatste wandeldag lopen we van Dudelange in Luxemburg naar Knutange in Frankrijk. Hardop uitgesproken zijn de plaatsnamen al bijna een gedicht. De wandeling van 30 km hebben we gisteravond op de valreep even ingekort naar pakweg 23. Minder GR5 en iets meer asfalt. De receptionist belt het taxibedrijf en legt uit wat de bedoeling is. Ze vragen 70 euro voor het ritje. De receptionist is ontdaan: “belachelijk bedrag, ik stel voor dat ikzelf, na mijn werk, een ommetje rijd en de bagage aflever”. Dat is ontzettend aardig en we geven hem een dikke fooi. Het zal de eerste keer zijn dat wij eerder arriveren dan onze bagage!

We lopen Frankrijk binnen en het contrast met Luxemburg is enorm. Luxemburg is rijk en schoon en zelfs het bos lijkt aangeharkt. Terwijl dit hoekje van Frankrijk, dit voormalig mijnengebied, zwaar verarmd is. Wanneer we de volgende ochtend op onze terugreis in de bus naar het treinstation zitten, zien we de rafelrandjes aan de boorden van de overhemden en de colberts, zien we de glans van de te vaak geperste broek, zien we de glimlach zonder tanden. Het voelt even heel verkeerd, deze luxe wandeletappes.